Fikasugen?

I går fyllde världens finaste pappa år. Jag och Isak fick i uppdrag att baka en hederlig toscakaka (som smakade toppen, det receptet hittar ni här). Eftersom att jag inte hjälpte till speciellt mycket hemma idag tänkte jag att jag kunde baka något för att gottgöra det hela - en annan variant av gårdagens bakverk fick det bli.

Toscakaka med sötmandel och cocos
Kakan
2 ägg
1.5-2 deciliter socker
100 gram smör
0.5 deciliter grädde (eller mjölk, om man föredrar det)
2 deciliter vetemjöl
1 tesked bakpulver

Placera ugnsgallret längst ned i ugnen och sätt värmen på 175°C (gäller även för varmluftsugnar).
Smält smöret i en kastrull, dra det sedan och sidan så att det får svalna. Vispa ägg och socker poröst och tillsätt sedan avsvalnat matfett, grädde, mjöl och bakpulver. Häll smeten i en smord och bröad form och grädda sedan av kakan i cirka tjugo minuter. Medan kakan står i ugnen kan du börja med glasyren.

Glasyren
100 gram smält smör
1 deciliter socker
1.5-2 matskedar vetemjöl
1.5 matskedar grädde (eller mjölk, om man föredrar det)
50 gram hackade sötmandlar
50 gram riven cocos

Blanda samman alla ingredienser och vänta tills dess kakan är redo att tas ut ur ugnen. Stryk sedan ut glasyren över bakverket och ställ återigen in den i ugnen i femton till tjugo minuter et violá - en nybakad kaka att bjuda fina vänner på!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0